Leírás és Paraméterek
A mese szerepe az óvodai és iskolai nevelésben A mindösszesen 10 tanulmányt tartalmazó tanulmánykötetet az a felismerés hozta létre, hogy a pedagógia és a népmese kapcsolatán alapuló módszerek, jó gyakorlatok bemutatása és az erre a témára fókuszáló értekezések közlése még nem történt meg a hazai mese tematikájú munkák között. A kötet egy olyan átfogó, színes témakörű módszertani indíttatású munka, amelyik egy nagy űr betöltésére hivatott, s amelyet szívesen forgat minden pedagógus, közművelődési szakember, könyvtáros, szülő és számos érdeklődő. A kötet célja, hogy a mese szerepének, jelentőségének, komplex módszertanának korszerű megközelítése(i) révén motiváló élményt és gyakorlati segítséget nyújtson óvodapedagógusoknak, tanítóknak a mindennapi mesefeldolgozásokhoz. A szerzők és a szerkesztő legfőbb törekvése a jó gyakorlatok bemutatása a mese alkalmazásának lehetséges területein, mindenekelőtt az intézményes oktatás-nevelés keretei között a gyermeki személyiségfejlődés szolgálatában, valamint a mese terápiás célú alkalmazásakor. A kötet tanulmányai módszertani szempontból rendkívül gazdag, változatos, elsősorban az óvodai nevelőmunkát jól segítő, korszerű szemléletmódú munkák. Tartalomjegyzék Jenei Teréz: A népmesék pedagógiai értéke Mező Katalin: A mese szerepe a kreativitás fejlődésében Kis Gábor: Bevezetés a tündérmesébe. A tündérmesék sajátosságai és szerepük az óvodáskorú gyermek nevelésében Bujdosóné Papp Andrea: Gyermeknyelv – Mesenyelv. A meseélmény szerepe a kommunikációs kompetencia fejlesztésében Bujdosó Mária: A mese és az alkotói fantázia – A fantázia szülte alkotás Hovánszki Jánosné – Tamásiné Dsupin Borbála – Dulainé Madarász Annamária: Zenehallgatásra ajánlott énekes mesék pedagógusoknak Balogh Beáta – Kovácsné Fazekas Mónika: Irodalmi nevelés az óvodában. A népmese mint pedagógiai projektalap - jó gyakorlat Mező Ferenc: Az IPOO kreatív meseterápia Csutak Zoltán: Naplómese. Az én mint teremtett másik, avagy feltárás, mese és megváltás a pszichodrámában Schéder Veronika: A mesék szerepe a gyógypedagógiai gyermek-lovasterápiában